دفن شهدای کربلا - صافی(ره)
دفن شهدای کربلا
حق ایستیدی بیر نوعیله دفن محن ایتسون
امر ایلدی بیماره[1] حسینه کفن ایتسون
آرامینی بیمارون آلوب حکم الهی
یتدی فلک اعظمه فریادیله آهی
یاندوردی حسینون یارالی باشی او شاهی
ایستردی گوتوروسون اونی الحاق تن ایتسون
الهامیله[2] سجّاده یتیشدی بو کنایه
قویدی اسرانی ولی تاپشوردی خدایه
بیر طرفه العین[3] ایچره گلوب کرب و بلایه
تا سیر گل و سنبل و سرو و سمن ایتسون
گوردی که عجب طوردی[4] افلاکه چخور نور
«ربّی اَرِنی»[5] سویلدی اول خسته و رنجور
گوستردی حسینون بدنین ایتمدی مستور[6]
چون ایستمدی حق که مخاطب به «لَن» ایتسون
همناله اولوب اهل قبیله[7] او علیله[8]
بیر قبر قازوب تاج سر آل خلیله
مدفون ایده گلمیشدی حسینی اوز الیله
ایلردی تفکّر کفن آیا ندن ایتسون
اول جمع که محکومیدیلر حکم اسیره
بیر اوزگه کفن تاپمادیلار باشسیز امیره
آخر باباسین چولقادی بیر کهنه حصیره
زهرا یری وار جنّتی بیت الحزن ایتسون
قویدی اوزی قبره ولی قبر اوسته او ساعت
یازدی بو حسیندور باباسی ختم رسالت
محبوب علیدور اوزی مقتول محبّت
بو شرعده کیمدور بیله دفع فتن ایتسون
الله قانیدور ناحق آخان قانی بو چولده
خوشنود ایلیوب حضرت سبحانی بو چولده
«اِنّی دیته»[9] دولدوروب هر یانی بو چولده
بو قانی طلب وعده وئروب ذوالمنن[10] ایتسون
قارداشینه باخجاق دوتوب اود نالیه گلدی
گوردی ایاقی آتدا قویولماقی گوزلدی
بیر اکبریله مرقد شش گوشه دوزلدی
تا حشره کیمی آه و فغان هر گورن ایتسون
دقّتله باخاردی قالان ابدان شریفه
از بس یارا دگمیشدی او اجسام لطیفه
شیرازه دن اولموشدیلا مانند صحیفه
تا اینکه ثبوت حقی فاش فاش علن ایتسون
مستغنی[11] گوروندی هامی اقسام حللدن[12]
اولموشدیلا باش ویرماقیله دلخوش ازلدن[13]
گیچمیشدیله بعضی همی باشدان همی الدن
اونلار کیمی کیمدور ایله ترک وطن ایتسون
عرض ایتیدیله بیماره او بیر دسته وفادار
چوخ غصّه لیسن یوخسا گینه یرده قالان وار
فریاده گلوب سویلدی بیر قالدی علمدار
حیران منی آز قالدی او قولسوز بدن ایتسون
ای اهل قبیله داخی دورمون گلون آخر
اینجیر عموم عباس دیمم دینجلون آخر
بولمم ندی اجری او کسیلمش اَلون آخر
محشرده اگر ایستسه اخذ ثمن ایتسون
سقّا بدنین اولدولا جویا هامی با هم
بیر یرده یتوب تاپدولا شمشاد[14] قدین خم
کیمدور دیدی سن تک شهدادن ئولن ای عم
اوز توپراقینی قانی عقیق یمن ایتسون
عباّس نه عبّاس دوشوب سرو سمن تک
اوخدان بدنی گُللر آچوب صحن چمن تک
سسلندی امام اول قد موزونی گورن تک
انصاف اوزی اوز ظلمینه چرخ کهن ایتسون
قبری یارالی نعشی دوشن یرده قازیلدی
دفن اولدی آتاسی اوزی ، قبر اوسته یازیلدی
آز قالدی اولا مین اوچوز ایل سانما آز ائیلدی
هر یرده گرک ناله اونا مرد و زن ایتسون
نه سرّیدی بولمم که بو فاش اولدی امامه
گلدی شهدا نعشلری اوسته سلامه
بیر اَل که او گون خیری یتوب حرّه ، غلامه
شمره نه روادور اونی بند رسن ایتسون
«صافی» سنی ارشاد ائلیوب مرشد کامل
واضحدی که تأیید حسینی دگی باطل
هر شاعره دل صاحبی بیر نوعی وئروب دل
ممکن دگی هر کس بئله نظم سخن ایتسون
صافی(ره)
[1] - بعد از شهادت امام حسين عليه اسلام و اهل بيت و اصحابش در دهم محرم سال 61(ه. ق )، بدن هاي قطعه قطعه و خون آلود آنان بر زمين ماند. و طبق نقل طبري آمده است كه امام حسين عليه السلام و ديگر شهدا يك روز پس از شهادت و بعد حركت سپاهيان عمر سعد به سمت شام يعني يازدهم محرم توسط اهل غاضريه از بني اسد دفن شدند.( محمد بن جرير طبري، تاريخ طبري، ج3، دار الكتب العلميه، بيروت، ص 335.)
بلاذري در انساب الشراف (احمد بن يحيي بن جابر بلاذري، انساب الشراف، ج3، دار الفكر، بيروت، ص 411.) و مسعودي در مروج الذهب(علي بن حسين مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج3، نشر دار المعرفه، بيروت، ص72.) خود نيز بر همين باورند.
اين قول مورخان اهل سنت است و شيخ مفيد در الارشاد(شيخ مفيد، الارشاد، ج2، نشر موسسه آل البيت لاحياء التراث،قم، ص 114.) و سيد بن طاووس در لهوف(سيد بن طاووس، لهوف علي قتل الطفوف، انتشارات اسوه، قم، ص 125.) و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابي طالب(ابن شهر آشوب، مناقب آل ابي طالب، ج4، موسه العلامه، قم، ص112.) از مورخين و علماي شيعه هم همين قول را نقل كرده اند، با اين تفاوت كه شيعيان قائل به دفن ابدان توسط امام سجاد عليه السلام هستند.
در رد قول اول بايد نكاتي را مد نظر داشت، اولاً اينكه روش دفن امام عليه السلام و اهل بيت شان و ياراني كه در ركاب وي شهيد شدند به آنگونه كه از پراكندگي قبرشان مي دانيم براي بني اسد امكان پذير نبود. زيرا آنان اهل روستايي بودند كه در ميدان نبرد شركت نداشتند و نمي توانستند بدون راهنمايي كسي كه از همه آن شهيدان و پيكر و لباسشان شناخت كامل داشته باشد آنان را شناسايي و دفن كنند. بويژه آنكه سرهاي شهيدان را بريده بودند و پيكرها سر نداشتند لذا راهنمايي آگاه بايد براي تشخيص شهيدان از يكديگر وجود مي داشت و بدون وجود چنين شخصي دفن كوركورانه و بدون شناخت انجام مي شد.
و بنا بر نظر شيعه مبني بر اينكه دفن امام را جز امامي مانند خودش بر عهده نمي گيرد(محمد بن يعقوب كليني، كافي، ج1، دار لاضواء، بيروت، صص384- 385./ شيخ ابو جعفر صدوق، علل الشرايع، ج1، دار إحياءالتراث العربي، بيروت، باب 148، ص 184.) ناگزير بايد گفت كه راهنمايي كه با بني اسد در دفن شهداي كربلا بود امام سجاد عليه السلام بودند(8) و حضور ايشان نيز بايد بيرون از اسباب عادي صورت گرفته باشد و اين مطلب نيز به وسيله روايتي كه از امام رضا عليه السلام نقل شده؛ تاييد مي شود. و چون امام عليه السلام در روز يازدهم با كاروان اسرا به سمت كوفه حركت كردند و در روز دوازدهم در مجلس ابن زياد به روشنگري مشغول بودند تا اينكه در هنگام غروب ابن زياد اسرا را به زندان فرستاد؛ اينگونه برداشت مي شود كه امام عليه اسلام فرصتي پيدا كردند كه اندكي دور از اذيت و آزار يزيد و عمالش قرار گيرند لذا با اسباب غيبي به دشت كربلا آمدند و بدنهاي شهداء را سه روز بعد از واقعه كربلا در روز سيزدهم محرم به كمك مردان طايفه بني اسد كه با تحريك زنانشان به سوي دشت كربلا آمده بودند دفن مي كنند.
[2] - الهام : القای امری از جانب خداوند در دل انسان.
[3] - طرفه العین : چشم بر هم زدن.
[4] - طور : کوهی که حضرت موسی(ع) در آنجا به مناجات با خدا پرداخت.
[5] - بنما مرا. و این اشارت است بقصه ٔ موسی علیه السلام : قال رب ارنی انظر الیک (قرآن 143/7)؛ گفت موسی (ع ) ای پروردگار من بنما مرا دیدار خود تا ببینم بسوی تو، قال لن ترانی (قرآن 143/7)؛ فرمود حق تعالی که هرگزدیدن نتوانی مرا .
[6] - مستور : پوشیده – پنهان.
[7] - اهل قبیله : قبیله بنی اسد.
[8] - علیل : بیمار و رنجور.
[9] - این حدیث در هیچ یک از کتب روایی معتبر (دسته اول روایی) نیامده است. لذا از کتب دیگر روایت می کنیم؛ (از جمله در کتاب قره العیون مولفی با نام فیض، صفحه 369):
من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی احبنی و من احبنی عشقنی و من عشقنی قتلته و من قتلته فعلی دیته و من علی دیته و انا دیته حدیث قدسی: من احبنی عشقنی و من عشقنی قتلته و من قتلته فانه دیته،( اللمعه البیضاء، تبریزی انصاری؛ فی شرح خطبه الزهرا ، دفتر نشر الهادی؛ در شرح اسماء الحسنی ملاهادی سبزواری، ج 1، ناشر مکتب بصیرتی.)
چرا خداوند به انسان فرمود من بهای تو هستم؟
این فرموده خداوند فرازی است از حدیث قدسی معروف که می فرماید: " ...من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فعلیّ دیته و من علیّ دیته فانا دیته". در نگاهی معرفتی به مفاد دیه و حدیث قدسی مذکور، در می یابیم که خداوند همچون مقتضای دیه، میزان آنرا بر اساس درجه و مقام معرفتی انسان تعیین کرده است. درک این لطیفه عرفانی تنها در مکتب «معرفت نفس» ممکن است.
پاداش کسی که این شایستگی را می یابد تا خویش را قربانی خداوند سازد و به مقام شهادت برسد، رجعت به خویشتن خویش (یعنی خدا) است و به این ترتیب خداوند خون بهای او می شود.
[10] - ذوالمنن : از اسماء خدا به معنای صاحب عطاها.
[11] - مستغنی : نعت فاعلی از استغناء. بی نیاز.
[12] - حلل : جِ حله . 1 - زیورها، پیرایه ها. 2 - لباس های نو، جامه ها. 3 - برده های یمانی .
[13] - ازل : زمان بی ابتداء.
[14] - شمشاد : درختچهای همیشه سبز که یکی از انواع آن زینتی بوده و در کنار باغچهها کاشته میشود.